
Tampereen keskustaa tulee kehittää faktapohjalta
Tamperelainen uutisoi miten Tampereen kuntavaaliehdokkaat suhtautuvat keskustan katujen kehittämiseen. Henkiöautoilun rajoittamiseen, eli kävelykatuihin olivat valmiita
- 14% Kokoomuksen ehdokkaista
- 24% SDP:n ehdokkaista
- 83% Vihreiden ehdokkaista
- 9% Perussuomalaisten ehdokkaista
- 78% Vasemmistoliiton ehdokkaista
- 12% Keskustan ehdokkaista
Hiljaiseksi veti, sillä keskustan elinvoima on itselleni sydämen asia ja tulokset eivät lupaa hyvää tulevaisuuteen. Siispä jälleen muutama sana aiheesta.
Keskustelu ei koske pitääkö keskustaan päästä autolla. Tästä on yksimielisyys: Keskustaan tulee voida ajaa ja pysäköidä sujuvasti autolla. Puolueiden erimielisyydet koskevat sitä, priorisoidaanko ydinkeskustan kaduilla läpiajo ja parkkeeraus, vai vehreä ja turvallinen kävely-ympäristö. Asiaa kannattaa miettiä reaalimaailman kokemusten ja datan avulla:
Keskustan rahasta tulee
- 37 % joukkoliikenteellä
- 29 % autolla
- 25 % kävellen
- 10 % polkupyörällä
Keskustan sisällä matkat tehdään
- 55 % kävellen
- 22 % julkisilla
- 17 % autolla
- 5 % pyörällä
Kivijalassa ja kauppakeskuksissa menestys riippuu merkittävästi jalankulkijoiden määrästä eli lompakkotiheydestä. Jos katu muutetaan kävelykaduksi, Suomessa lompakkotiheys kasvaa n. 30–100 %. Noin 50 – 60 % yrittäjistä koki asiakkaiden ja myynnin määrän kasvaneen. Keskimäärin kasvu on 15% - 40%. Suomen kävelykaduilla mediaanimyynti on 23 % keskiarvoa suurempaa. Lähteet kirjoituksen lopussa.
Yrittäjien kanssa jutellessani on käynyt selväksi, että vaikeaa on. Remontit, korona, etätyöt, inflaatio, korkojen nousu, ostovoiman romahdus ja työttömyyden kasvu. Iskuja tulee jatkuvasti. Keskustat ovat romahtaneet ympäri Suomen. Tampereella Hallituskatu on karuin esimerkki: Laskin 12 tyhjää liiketilaa kahden korttelin matkalla.
Valoa on näkyvissä: korot laskevat, ostovoima paranee ja etätöistä palaillaan toimistoille. Ratikasta lappaa asiakkaita, ja Tampere on keskustojen elinvoimaykkönen (EKK).
Olemme heikoilla jos ajattelemme että keskustan ainoa valttikortti kauppakeskuksiin nähden on läpiajo ja auto oven eteen. Jos tämä olisi taloudellisesti järkevää, markkinatalous pitäisi huolen että se olisi kauppakeskuksissa mahdollista. Hallituskatu vinoparkkeineen on keskustan näivettynein.
Keskustan kehittämistä tulee jatkaa tolkun faktapohjaisesti, tunteistuneen vastakkainasettelun sijaan. Tilastot kertovat faktoja: Vahvassa keskustassa on kävelykatuja sekä viihtyisyyttä, ja autot ajetaan kätevästi luoliin. Nyt kaikki kivijalkayrittäjiä tukemaan.
Lähteet tilastoille ja selvityksille: Tampereen keskustan asiointitutkimus Kävelykatujen mediaanimyynti Kävelykatujen vaikutus kivijalkakauppoihin