Lauri Nevanperä
Kluuvikatu Helsingissä Takaisin artikkeleihin
Helsinki Helsinki
Elinvoima
Kluuvikatu Helsingissä KUVA: Lauri Nevanperä

Miksi toimitusjohtaja vastusti Esplanadin kokeilua ja mitä voimme oppia datasta?

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä kerron kun julkaisen uutta sisältöä, ja silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Esimerkki uutiskirjeestä
Kuva esimerkkisähköpostista
Lauri Nevanperä
Lauri Nevanperä | Tampere

Helsinkiläiset väittelivät kiivaasti Esplanadin katukokeilusta. Keskustelu oli tuttua Tampereen Hämeenkadun keskustelusta, mutta yksi asia jäi erityisesti mieleen.

Ravintolaketju NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström vastustaa Esplanadin katukokeilua.. NoHo Partnersilla on lukuisia ravintoloita Esplanadilla ja sen lähellä

Miksi?

Koska olen perehtynyt tutkimuksiin ja keskustojen elinvoimaisuusdataan, vastustus ravintola-alalta tuli yllätyksenä. Suomessa kadun muutos kävelykaduksi kasvattaa mediaanimyyntiä 23%, hyödyttäen nimenomaan ravintoloita eniten.

Kaikki kokemukset sekä tilastot kertovat, että nimenomaan Vikströmin yritys hyötyisi kokeilusta. Miksi hän vastustaa kokeilua? Vastaus tuli hieman yllättäen vastaan Twitter-virrassani.

Tweet not found

The embedded tweet could not be found…

Ero reaalimaailmaan on valtava, sillä kaikista Helsingin työmatkoista 23% tehdään autolla. Ydinkeskustaan suuntautuvissa työmatkoissa luku on oletettavasti alhaisempi.

23 %
Autoilun osuus koko Helsingin työmatkoista

Osviittaa antaa myös Helsingin Kaupungin ja Helsingin Kauppakamerin teettämä asiointiselvitys.

Ostovoiman virtaus Helsingin keskustaan
Ostovoiman virtaus Helsingin keskustaan

Minun ei ole tarkoitus lytätä henkilöautoilua keskustaan saapumisen tapana. Päin vastoin se on monelle käytännöllisin tapa saapua keskustaan. Esplanadin kokeilua voi vastustaa henkilöautoliikenteen sujuvuuden näkökulmasta. Esplanadin kokeilun vastustaminen vetoamalla näivettymiseen on kuitenkin harhaanjohtavaa.

8 %
Autoilun osuus Helsingin keskustan ravintoloissa käytetystä rahasta

Vikströmin oletukset ovat valtavasti pielessä. Hän on saanut paljon mediatilaa vastustaessaan kokeilua, joka kaikkien kokemusten, tutkimusten ja tilastotietojen mukaan hyödyttää juuri hänen johtamaansa yritystä.

Mikäli kärkijohtajan oletukset ovat näin pahasti pielessä, voinee olettaa että tätä tietoa ei ole tavallisella kivijalkayrittäjälläkään.

...kävelykeskustojen kehittymisen yhtenä merkittävänä esteenä Suomessa ovat yrittäjien kielteiset asenteet. Kiinnostavaa tämä on etenkin sen valossa, että kävelykeskustat lisäävät keskustan vetovoimaa ja kasvattavat kävelykaduilla sijaitsevien kadunvarsiliikeyrittäjien liikevaihtoa huomattavasti Helsingin kävelykeskustan suunnittelu ydinkeskustan kadunvarsiliikeyrittäjien näkökulmasta

Ei uutta

Ilmiö on tuttu Suomesta ja maailmalta. Samat keskustelut käydään vuodesta toiseen. Tutkimustulokset ja kokemukset ovat kuitenkin samanlaisia ympäri maailman, vuosikymmenestä toiseen.

Muutama esimerkki

  • Tampereen kokoisessa Groningenissa päätettiin 60-luvulla kehittää kävelykeskustaa. Yrittäjät raivostuivat. Poliitikkoja joutui poliisisuojeluun. Groningenin keskustasta tuli valtava kaupallinen sekä kaupunkikuvallinen menestys.
  • Slovenian Ljubljana loi laajan kävelykeskustan. Kansalaiset ja yritykset protestoivat äärimmäisesti. 10 vuotta myöhemmin 97% asukkaista kannattaa muutosta
  • Helsingissä Mikonkadun kävelykatu-uudistusta vastustettiin raskaasti yrittäjien toimesta. Muutos tehtiin, ja yritysten liikevaihto kasvoi huomattavasti.
  • Aleksanterinkatu ry vastusti kadun muuttamista kävelykaduksi. Kun kadusta tehtiin kävelykatu, kadun kauppojen liikevaihto nousi huomattavasti, Aleksanterinkatu ry:n toiminnanjohtaja sai potkut

Klikkaa itsesi virtuaalikierrokselle Groningenin kauppakeskustaan

Kaava on toistuva:

  • Hyvin äänekäs vastustus
  • Muutos on menestys niin yrittäjille kuin kaupunkilaisille
  • Vanhaan ei haluta palata

Ymmärrystä tarvitaan puolin ja toisin

Muutosvastarinnan ymmärtää monilla toimialoilla. Esimerkiksi Mikonkadun muutoksessa kävelykaduksi rautakauppa oli ainoa katumuutoksesta kärsinyt yritys. Samaten erikoiskaupalle muutos kävelykaduksi ei ole aina kannattava. Yksityisyrittäjillä koko toimeentulo voi olla kiinni kivijalassa, ja muutosvastaisuuden ymmärtää. Tämä on hyvin inhimillistä, eikä yrittäjiä ei tule syyllistää.

Kuitenkin, kävelykaduksi muuttaminen kasvattaa asiakasvirtoja massiivisesti. Kohtasin konkreettisimman esimerkin tästä tänä keväänä Tampereen Tuomiokirkonkadulla. Kulkijamäärä ja tunnelma muuttuu täysin, kun katu vaihtuu kävelykaduksi. Esimerkki on äärimmäinen, mutta kuvastaa kävelykatujen vetovoimaa.

Tuomiokirkonkatu

Suomessa jalankulkijoiden määrän on havaittu kasvavan usein 30–100 % FCG - Kävelykatujen lisääminen keskusteluttaa – mitä tiedämme vaikutuksista kivijalkakauppoihin?

Kaupunkikeskustat eivät olleet koskaan kokeneet näin paljoa painetta elinvoiman säilyttämiselle. Voit lukea kaupunkikeskustoihin kohdistuvista uhista artikkelissani:

Mitä kaupunki voi tehdä

Kaupungit keräävät dataa ja teettävät tutkimuksia enemmän kuin koskaan. Ei riitä, että datasta julkaistaan raportteja, vaan datan tulisi olla helposti saavutettavaa ja ymmärrettävää. Kerättyä tietoa tulisi aktiivisesti jakaa yrittäjille ja asukkaille ymmärrettävässä muodossa. Pyrin itse jakamaan tilastoja ja tulkintoja datasta Twitterissä

Työn tulee olla jatkuvaa ja näkyvää, sillä disinformaatio leviää somessa helposti. Esimerkiksi Kruunusillat-raitiotietä on spinnattu "Miljardin polkupyörä- ja raitiovaunusillaksi", vaikka todellisuudessa hanke sisältää kymmenen kilometriä raitotietä, kolme siltaa sekä pysäkit. Hanke maksaa kokonaisuudessaan 326 M€. Disinformaatio levisi nopeasti hyvin laajalle.

Datalla parempaa kaupunkia

Minusta yksi hienoimmista tavoista käyttää dataa kaupunkilaisten arjen parantamiseen on Turun joukkoliikenteen Parhaan hinnan lippu. Käyttäjän tarvitsee vain ostaa kertalippuja tarpeen mukaan, ja mikäli lippuihin on mennyt esimerkiksi viikkolipun verran rahaa, päivittyy käyttäjän lippu automaattisesti viikkolipuksi. Tämä malli myös muihin kaupunkeihin!

Paikkatietodataa voidaan hyödyntää liikenne- ja asiakasvirtojen ennustamiseen. Tästä on hyötyä niin liikennesuunnittelussa kuin yrittäjillekin. Tampereella on julkistettu Tampereen Pulssi palvelu, joka ennustaa seuraavan viikon asiakasvirtoja kivijalkayrittäjille.

No nyt! Tampere-sovellukseen on tullut keskustan kävijäennusteet joka huomioi sään ja tapahtumat. Tällä tavoin helpotetaan yritysten aukiolojen ja työvuorojen suunnittelua. Videolla ensi lauantain kävijämääriä Hämeenkadulla. Näitä voit käydä myös itse katsomassa

Markus Sjölund
Markus Sjölund
@Markus_Sjolund

Kävijävirtoja ennustava Tampereen Pulssi -palvelu on julkaistu Tampere.Finland-sovelluksessa #Tampere #Wapice tampere.fi/ajankohtaista/…

46
Reply

Mitä paremmin kaupunkilaiset ovat perillä kaupunkinsa asioista, sitä parempia päätöksiä kyetään tekemään. Esplanadin kokeilusta tullaan keräämään huomattavia määriä dataa. Ensimmäiset tulokset julkaistaan vuoden 2023 lopulla. Tulen raportoimaan tuloksista Twitterissä.

Mikäli kaupunkien keräämä data kiinnostaa, löydät sitä seuraavista lähteistä

Suomen dataportaali Tampereen dataportaali Tampereen karttapalvelu Helsingin dataportaali Helsingin karttapalvelu Turun dataportaali Oulun dataportaali

Swecon Vaikuttava kaupunki -podcastissa on puitu datan hyödyntämistä kaupunkikehityksessä.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä kerron kun julkaisen uutta sisältöä, ja silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Esimerkki uutiskirjeestä
Kuva esimerkkisähköpostista
Älä missaa uusia kirjoituksia. Tilaa uutiskirje.
whatsapp-logo Liity Whatsapp-yhteisöön

Seuraa somessa

Profiili TwitterissäProfiili InstagramissaProfiili YouTubessaProfiili Threadsissa

Lue lisää

Seuraa Twitterissä

Suomen vaikutusvaltaisin asemakaava-arkkitehti, 60-luku ”Turun ja Tampereen liikekeskuksissa on vielä toistaiseksi huomattava määrä asuntoja, kouluja ja muita niissä myöhemmin tarpeettomia huoneistoja jotka pidemmälle kehittyneissä amerikkalaisissa oloissa ovat niistä hävinneet”

Image
455
Reply

Tampereen väestö kartalla. Huomatkaa vyöhykkeet: - Erittäin tiivis keskusta - Erittäin harvaan asuttu keskustan ympäristö (punaisella) - Tiiviisti asutettu kehä n. 10 km keskustasta (sinisellä) Näin kaavoittamalla saatiin Suomalaiset pyörän selästä ratin taakse 70-luvulla

Image
235
Reply
Avaa Twitter

Katso Youtubessa