Myrskyä Tampereen kaupunkisuunnittelussa. Mitä tapahtui Puutarhakadulle?
Muutama viikko sitten Tampereen Yhdyskuntalautakunnassa päätettiin rakentaa läntiseen keskustaan viherkatu. Katu rakennettaisiin Puutarhakadulle joka on kiireellisesti remontin tarpeessa.
Lautakunnalla oli kaksi vaihtoehtoa kadun tulevaisuudeksi. Viherkatu ja tavallinen katu. Päätös oli selvä. Viherkatu valittiin 8 - 5 enemmistöllä. Kannatusta tuli Perussuomalaisista, SDP:stä, Vihreistä, Kokoomuksesta ja Vasemmistoliitosta. Myös asiantuntijoiden laatimassa raportissa suositeltiin viherkatua.
Pyöräkatuvaihtoehto on liikenteellisten ja teknisten arviointien perusteella suositeltavin ratkaisu Puutarhakadulle.
Kuluu muutama päivä, ja törmään Facebookissa Kokoomuksen Antti Ivanoffin viherkatua kritisoivaan kommenttiin. Alan epäillä, että asiaa ei ole vielä taputeltu.
Ennen kuin kerron miten tapahtumat etenivät, kerron miksi Yhdyskuntalautakunnssa päädyttiin viherkatuun.
💡 Yhdyskuntalautakunta
Seitsemän syytä päätöksen takana
Katuvihreä
Muistatteko kun Tampereella poistettiin katuvihreää 2010-luvun lopulla oikein urakalla? No nyt tehtäisiin täyskäännös.
Viherkadulla oli vaihtoehtoon verrattuna kolminkertainen määrä istutuksia kadussa ja kolmannes enemmän katupuita. Katupuut olivat kunnollsia leveäkasvuisia. Hylätyssä vaihtoehdossa puolet puista olisivat pylväsmallisia riukuja. Vaihtoehdossa katuvihreä vähenisi nykytilaan verrattuna.
Kävely
Hylätyssä vaihtoehdossa pohjoispuolen hyvin vilkas jalkakäytävä olisi kaventunut melko paljon. Viherkadulla sen sijaan jalkakäytävät levenevät. Tämä on tärkeää, sillä Puutarhakadulla on paljon kävelijöitä. Kävelyä on itse asiassa n. tuplat autoliikenteeseen verrattuna.
Pyöräily
Puutarhakatu on osa keskustan läpi kulkevaa pyöräilyn pääväylää. Pyöräilyn määrät ovat suuria. Muutama vuosi takaperin pyöriä kulki kadulla enemmän kuin autoja. Koska kadulla on paljon liiketilaa, myös lastausta on paljon. Lastausta ei ole otettu aiemmassa katusuunnittelussa lainkaan huomioon.
Tampereella pyöräilevät tuntevatkin Puutarhakadun suorastaan legendaarisen maineen lastauspaikkana. Pyörätieltä pitää jatkuvasti poukkoilla joko ajoradalle tai jalkakäytävälle.
Tampereen lippulaivapyörätie Puutarhakadulla. Mitä mieltä?
Hylätyssä vaihtoehdossa lastaus tapahtuisi käytännössä pyörätieltä. Viherkadulla ei. Viherkadulla ajettaisin ajoradalla kuten muuallakin keskustassa. Kadulla olisi 20 km/h nopeusrajoitus, joten ajaminen olisi turvallista. Tätä ratkaisua kutsutaan pyöräkaduksi. Se on Suomessa toimivaksi todettu ratkaisu. Olikin jo aika myöntää, että pyörätie ei tälläisessä tilassa toimi.
Raportissa etenkin pyöräkadun selkeyttä ja turvallisuutta risteystilanteissa kehuttiin
Pyöräkadunvaihtoehdossa edut tulevat esiin erityisesti risteyksissä, sillä pyöräliikenne noudattaa autoliikenteen liikennesääntöjä. Liikennetilanteet ovat kaikille yksinkertaisempia, ja konfliktipisteiden määrä vähenee. Keskustan hitaan liikkumisen alueen vähäliikenteisillä tonttikaduilla liikutaan niin ikään ajoradalla, joten liittyminen pyöräkadulle on luontevampaa kuin pyörätielle.
Pysäköinti
Viherkadulla henkilöautojen parkkitilaa on hylättyyn vaihtoehtoon verrattuna paljon enemmän. Viherkadulla 16 ruutua. Hylätyssä vaihtoehdossa 10. Pyöräparkkeja viherkadulla on 10 enemmän (30 vs 40)
Turvallisuus
Muistatteko kun Puutarhakadulla kuoli jalankulkija kuorma-autoilijan yliajamana kolme vuotta sitten? Itse valitettavasti muistan. Kuorma-autoa työkseni ajaneena tiedän että kuorma-autosta on erittäin vaikea nähdä oikealle alaviistoon. Tästä syystä toivotin viherkadun tervetulleeksi. Hylätyssä vaihtoehdossa pyörällä ajavat ovat oikealle kääntyvän kuorma-auton kuolleessa kulmassa
Lämpösaarekeilmiö
Tiesitkö, että Puutarhakatu on Tampereen ja Suomen lämpösaarkeilmiön pahinta aluetta? Tehokas ja viihtyisä tapa torjua lämpösaarekeilmiötä on katuvihreä. Viherkatu sopiikin juuri täydellisesti Puutarhakadulle. Seuraavassa twiittiketjuni 2010-luvun katuvihreän poistamisesta ja lämpösaarekeilmiöstä Tampereella:
"Viihtyisään kävelykatuympäristöön kuuluu katupuut, joten kokonaan niitä ei ko. katuosuudelta poisteta" - Tampereen katusuunnittelu kun puita kaadettiin Varjostus nähtiin ongelmaksi. Kuvissa ongelmallista varjostusta katuosuudelta Kärkäs ketju katuvihreästä Tampereella ->
Yrittäjät
Yrittäjäjärjestö oli viherkadun kannalla. Viherkatu mahdollistaa mm. elämyksellisen ympäristön ja kadun käyttämisen liiketoimintaan paremmin kuin hylätty vaihtoehto.
Viherkatu torpataan
Aavistukseni osui oikeaan. Kaupunginhallituksen kokouksessa Kokoomuksen edustaja ehdottaa että Puutarhakatu otetaan uudelleen käsittelyyn kaupunginhallituksessa. SDP:n edustaja kannattaa.
Kummolan tultua pormestariksi Tampereella on tullut tavaksi yliajaa yhdyskuntalautakunnan päätöksiä kaupunginhallituksessa. Kun päätös ei miellytä, uusi päätös voidaan tehdä asiaan perehtyneen lautakunnan sijaan kaupunginhallituksessa jossa rivivaltuutetut eivät ole ehtineet perehtyä katusuunnitteluun.
Kaupunginhallitus hylkää viherkadun. Puutarhakatu rakennetaan aiemmin hylätyn vaihtoehdon mukaisesti.
Kalervo Kummola ilmoittaa syyn hylkäämiselle Aamulehdessä.
"Kaupunginhallitus piti huonona ja vaarallisena ratkaisuna sitä, että ajoradalla ajellaan sikin sokin molempiin suuntiin"
Piti hieraista silmiäni. Vastavirtapyöräily Tampereella on sallittua ja arkipäivää
- Lähteenkadulla
- Pinninkadulla
- Kyllikinkadulla
- Tuomiokirkonkadulla
- Otavalankadulla
- Verkatehtaankadulla
- Pellavatehtaankadulla
- Kyttälänkadulla
- Ojakadulla
- Sukkavartaankadulla
- Aleksanterinkadulla
- Aleksis Kivenkadulla
- Hallituskadulla
- Puuvillatehtaankadulla
- Papinkadulla
- Pyhäjärvenkadulla
- Kurilankadulla
- Mariankadulla
- Mustalahdenkadulla
Muutosvastarintaiset poliitikot saivat haluamansa.
- Vähemmän katuvihreää
- Vähemmän parkkipaikkoja
- Kapeampi jalkakäytävä
- Vähemmän tilaa yrittäjille
- Turvattomammat risteykset
- Logistiikan ongelmiin ei ratkaisua
Mutta eipä ajella sikin sokin molempiin suuntiin.
Nämä hetket saavat miettimään ehdolle asettumista tulevissa kunnallisvaaleissa. Ehkäpä.