Lauri Nevanperä

Tilaa uutiskirje

Saat tiedon uusista kirjoituksista. Silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Uusittu rongankatu

Uutta tietoa Rongankadun konkurssista

Tilaa uutiskirje

Saat tiedon uusista kirjoituksista. Silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Muistatko Lotus Gardenin konkurssin Rongankadulla? Se oli Tampereen kärkipuheenaihe joitain kuukausia sitten.

Some oli varma syyllisestä: Uusi pyörätie ja parkkipaikkojen poistuminen. Uutisoinnissa jätettiin toki mainitsematta, että yritys oli tehnyt edeltävät 7 vuotta tappiota kuten artikkelissani kirjoitin.

Tarina on saanut jatkoa.

  • Uusi vuokralainen löytyi heti
  • Halukkaita vuokraajia löytyi paljon, kilpailu oli kovaa
  • Uusi yrittäjä kehuu sijaintia upeaksi

Oletko nähnyt tästä uutisia? Todennäköisesti et, sillä vaikka siitä on uutisoitu, se ei ole noussut puheenaiheeksi. Negatiiviset uutiset leviävät somessa helpommin.

Tutun ravintolan sulkeutuminen on ikävä asia, jota tekee mieli kommentoida tai jakaa. Jos konkurssille löytyy helppo syntipukki niin sitä parempi. Tämä kasvattaa näkyvyyttä somessa. Positiivisten uutisten kanssa näin ei ole, joten sen näkee vain harvat. Tämä vääristää monien maailmankuvaa.

Uutisen Rongankadun hyvistä uutisista lyödät Tamperelaisesta

Lauri Nevanperä
Raitiotien kolikko

Taloudellinen vapaus ja kaupunkisuunnittelu

Tilaa uutiskirje

Saat tiedon uusista kirjoituksista. Silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Huomasin pari kuukautta takaperin asuvani sisäilmaongelmaisessa asunnossa. 70 vuotta vanhat lattiat olivat alkaneet erittämään ties mitä ikävää. Korjaus vaatisi koko asunnon lattiaremontin, ja mielellään NYT. Hintaa remontille tulisi yli 10 000 euroa.

Koska asun paikassa jossa voin hoitaa arkeni kävellen, pyörällä ja joukkoliikenteellä, olen elänyt edelliset 10 vuotta enemmän tai vähemmän autotta. Liikkumiskustannukseni ovat olleet n. 50 e / kk. Lähitapiolan mukaan auton omistaminen maksaa keskimäärin 300 - 500 euroa kuussa. Laskennallisesti olen säästänyt 10 autottoman vuoden aikana n. 30 000 - 50 000 euroa.

Taloudellinen liikkumavara mahdollisti remontin käynnistämisen heti.

Monet tarvitsevat autoa ja tämä on totta kai ok. Kuitenkin, mitä enemmän mahdollistamme kaupunkia jossa autoa ei ole pakko omistaa, sitä enemmän tuotamme taloudellista vapautta ja mahdollisuuksia vaurastua. Samaten rahaa jää enemmän käytettäväksi paikallisyrittäjien palveluihin.

Tämän vapauden mahdollistaminen ei ole kuulunut vanhanaikaisen kaupunkisuunnittelun ideologiaan, mutta edeltävän 10 vuoden aikana asia on noussut jälleen asialistalle.

Yksi keino on kaavoittaa vehreitä ja ihmisläheisiä asuinalueita keskustan lähelle ja joukkoliikenneyhteyksien varrelle. Miltä tämä kuulostaisi?

Luin @KauppalehtiFi 2 huimaa virkettä: "EU-alueella autokulujen keskiarvoksi on arvioitu 616 euroa kuussa. Suurin osa meistä paiskii siis viikoittain yhden kokonaisen työpäivän rahoittaakseen auton, jota käytämme tunnin päivässä." Vaikka lukuja täsmäyttäisi, ajatus pysäyttää.

805
Reply
Lauri Nevanperä
Lyhyen artikkelin pääkuva

Sivustopäivitys lattiaremontin keskeltä

Tilaa uutiskirje

Saat tiedon uusista kirjoituksista. Silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Viime kuukausina on ollut hiljaisempaa kirjoittelun kanssa. Tämä johtuu siitä, että viime kuukaudet minua on työllistänyt

  • Lattiaremontti
  • Sivustopäivitys
  • Vaalikampanjan organisoituminen ja strategia

Asuntomme 70 vuotta vanhat muovi- ja korkkilattiat alkoivat aiheuttaa sisäilmaongelmia. Ratkaisuna oli koko asunnon lattiaremontti. Tätä viestiä kirjoitan puolisoni vanhempien luota Lempäälässä, kun asunto on tällä hetkellä tyhjä, ja betonilattialla.

Samalla kuitenkin sivusto on edistynyt. Olen tehnyt jaon pitkien ja lyhyiden kirjoitusten välille. Juuri nyt luet lyhyttä kirjoitusta. Lyhyitä tullaan julkaisemaan useammin kuin pitkiä. Sivustolla on vuodessa 20 000 vierailijaa, ja haluan että mahdollisimman moni löytäisi uutta luettavaa.

Olen liittynyt puolueeseen, ja asettunut ehdolle kunnallisvaaleissa Vihreiden listalta. En ole varsinaisesti puolueihminen, ja Vihreät ovat minusta olleet valtakunnanpolitiikassa vähän tuuliajolla. Tampereen kaupunkipolitiikassa tekeminen on kuitenkin ollut a-luokkaista jo pitkään. Parhaana esimerkkinä Ratikka ja Hämeenkadun uudistus joita he ajoivat kaikista puolueista vahvimmin.

Kunnallisvaalien tukiryhmä organisoituu parhaillaan, ja väkeä on tällä hetkellä vajaa 15. Minulla on loistava kamanjapäällikkö jota tapaan viikoittain. Vaaliteemat ovat paraikaa työn alla, ja olen tekemässä niistä sivua jonka pitäisi olla sekä kiinnostava että informatiivinen.

Tästä se kohta lähtee jälleen! (kunhan tämä hässäkkä tästä laantuu)

Lauri Nevanperä

Lue pitkä