Lauri Nevanperä
Vartin kaupungissa työmatka voi olla 10 min kävelyä koskenrannassa Takaisin artikkeleihin
Tampere Tampere
Helsinki Helsinki
Vartin kaupungissa työmatka voi olla 10 min kävelyä koskenrannassa KUVA: Lauri Nevanperä

Vuosi 2023. Kaupunkisuunnittelu on murroksessa.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä kerron kun julkaisen uutta sisältöä, ja silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Esimerkki uutiskirjeestä
Kuva esimerkkisähköpostista
Lauri Nevanperä
Lauri Nevanperä | Tampere

Vartin kaupunki on viime vuosina noussut termi, joka tarkoittaa kaupunkia jossa asutus, työpaikat ja palvelut ovat sekoittuneet. Tälläisessä kaupungissa kaikki tarvittava on vartin kävely- pyöräily tai joukkoliikennematkan etäisyydellä.

Arkinen esimerkki tästä on Tampereen keskusta. Talojen alakerroksissa voi olla liiketilaa ja toimistoja, yläkerroksissa asuntoja. Vartin kaupungista pian lisää, mutta kerron ensin tarinan.

Tarina on hyvin yksinkertainen:

  1. Lähdin kotoa
  2. Kävelin lääkäriin
  3. Olin lääkärissä
  4. Kävelin töihin.
  5. Loppu.

Kiitos lukemisesta. Oikeastaan kyseessä ei ollut tarina vaan listaus. Insinöörilukijani taatusti arvostavat tiivistä ja jämäkkää kerrontaa.

Ideana ei tosin ollut kertoa tylsästä arjestani, vaan homman pihvi tulee tässä: Aikaa kului 40 minuuttia, josta jokainen minuutti oli hyötykäytössä

  • Kävelyä 20 min
  • Lääkärikäyntiä ja odottelua 20 min
Työmatkaliikennettä. Huomatkaa säntillinen ryhmittyminen.

Kävellen tai pyörällä kulkien ensimmäinen tunti on ilmaista, sillä liikunta täytyy saada jostain. Parhaimmillaan sen saa asioita hoitaessa. Työteho parani, sillä liikunta parantaa keskittymistä töissä

Tarina on arkinen, mutta vartin kaupungin mahdollistaman vapauden toivoisi mahdollistuvan mahdollisimman monelle. Tämä ei valitettavasti ole ollut kaupunkisuunnittelun ideologia 60-luvulta eteenpäin. Päinvastoin, asutusta on tarkoituksella hajautettu palveluttomiin lähiöihin. Miksi?

Miltä työmatka voi näyttää vartin kaupungissa / Kuva: Lauri Nevanperä

Viimeiset 100 vuotta kaupunkisuunnittelua

Vartin kaupunki on uudesta tulemisestaan huolimatta tapa jolla kaupunkeja on kehitetty vuosituhansia. Kaupungin toiminnot muotoutuvat sekoittuneesti keskustan ympärille. Kotoa töihin on lyhyt matka jonka voi taittaa kävellen tai myöhemmin pyörällä. 1800-luvulla malli sai ansaittua kritiikkiä, sillä teollistumisen, kehittymättömien viemäröintien sekä puulla tai hiilellä lämpiävien asuntojen vuoksi kaupungeista tuli likaisia ja saastuneita.

Lontoo, 1902 / Kuva: Wikipedia CC0

Syntyi vastaliike: Funktionalistinen kaupunkisuunnittelu.

Funktionaalisessa ideologiassa

  • Asutus
  • Työpaikat
  • Kauppa

ovat erotettu toisistaan, ja eri funktioiden välillä liikutaan useimmiten autolla.

Ideologia sai jalansijaa Euroopassa sekä Suomessa etenkin toisen maailmansodan jälkeen.

Töölöt, Punavuoret sekä Pyynikit alettiin nähdä vanhanaikaisina ja tilalle alettiin rakentamaan moderneja metsälähiöitä kuten Kontula, Hervanta, Varissuo ja Multisilta. Uudet kaukana olevat lähiöt vaativat paljon kallista infraa. Kontula oli kalliimpi rakentaa kuin Töölö Keskusta haluttiin pyhittää kaupalle ja tekniset työpaikat keskitettiin ensin teollisuusalueille kuten Hatanpää ja myöhemmin business parkeihin kuten Hermia.

Töölö nähtiin 60-luvulla vanhanaikaisena. Kontula oli uusi ideaali / Kuva: Simo Räsänen CC BY-SA 4.0

Lähiöstä työpaikalle ja kauppaan ajettaisiin autolla, ja täysautoistunut yhdysvaltalaistyyppinen istumayhteiskunta nähtiinkin 60-luvulla tavoiteltavana ideaalina.

Kiinnostavaa on, että nykyisin juuri edellämainituissa autolähiöissä auton omistaminen on keskivertoa vähäisempää. Tulotaso selittänee asiaa, sillä alueet ovat monesti sosiaalisesti eriytyneitä. Kaukana keskustasta oleva autolähiö on tilastollisesti suomalaisten vähiten haluttu asuinpaikka.

Lienee turha edes todeta, että syrjäisten lähiöiden rakentaminen on nostanut keskustaa lähellä olevien asuntojen hintoja. Samalla lähiössä kärsitään liikenneköyhyydestä, kun autolähiössä autotta eläminen ei ole aina kätevää.

Lähiöissä kärsitään paikoin liikenneköyhyydestä, mutta tilanteeseen on tulossa muutosta / Kuva: Lauri Nevanperä

Funktionaalisen kaupungin ongelmat

Funktionalistisen hajautuneen kaupungin ongelmiin on alettu viime vuosina havahtua enenevissä määrin. Ongelmiin kuuluu mm.

Nykyään sekä kaupunkikeskustoja että lähiöitä pyritään kehittämään toiminnoiltaan sekoittuneiksi. Funktionalismin nousuun johtaneet 1800-luvun kaupunkien ongelmat ovat menneisyyttä, ja nykyaikainen, taloudellisesti vahva kaupunkisuunnittelu nostaa päätään.

Hyvä niin.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä kerron kun julkaisen uutta sisältöä, ja silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Esimerkki uutiskirjeestä
Kuva esimerkkisähköpostista
Älä missaa uusia kirjoituksia. Tilaa uutiskirje.
whatsapp-logo Liity Whatsapp-yhteisöön

Seuraa somessa

Profiili TwitterissäProfiili InstagramissaProfiili YouTubessaProfiili Threadsissa

Lue lisää

Seuraa Twitterissä

Suomen vaikutusvaltaisin asemakaava-arkkitehti, 60-luku ”Turun ja Tampereen liikekeskuksissa on vielä toistaiseksi huomattava määrä asuntoja, kouluja ja muita niissä myöhemmin tarpeettomia huoneistoja jotka pidemmälle kehittyneissä amerikkalaisissa oloissa ovat niistä hävinneet”

Image
455
Reply

Tampereen väestö kartalla. Huomatkaa vyöhykkeet: - Erittäin tiivis keskusta - Erittäin harvaan asuttu keskustan ympäristö (punaisella) - Tiiviisti asutettu kehä n. 10 km keskustasta (sinisellä) Näin kaavoittamalla saatiin Suomalaiset pyörän selästä ratin taakse 70-luvulla

Image
235
Reply
Avaa Twitter

Katso Youtubessa