Lauri Nevanperä

Tilaa uutiskirje

Saat tiedon uusista kirjoituksista. Silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Ranta-TampellaVihreät logo

Asuntojen hintojen tulevaisuus Tampereella

Asuntojen hinnat ovat laskeneet. Entä tästä eteenpäin?

Tilaa uutiskirje

Saat tiedon uusista kirjoituksista. Silloin tällöin kirjoitan yksinoikeudella tilaajille.

Lauri Nevanperä
Lauri Nevanperä | Tampere

Asumisen hintojen pohjat alkavat olla käsillä. Tampereella asuntokuplan huipusta laskua tuli noin 15 %, ja vuoden 2020 tasosta 5 %. Pinnan alla kuitenkin kuplii: Moni mittari näyttää nyt sellaisia lukemia, että asuntojen hinnat tulevat kohoamaan paljon tulevina vuosina.

Asumisen hinta on tärkeä aihe, sillä Tampere kilpailee osaajista ja yrityksistä pääkaupunkiseudun verrattain ylivoimaisten työmarkkinoiden kanssa. Palkat saattavat jäädä pääkaupunkiseudusta, mutta meillä pienemmällä palkalla saa mukavamman asumisen ja ihmisläheisemmän arjen. Tämä on kaupunkimme elinehto.

Seuraavassa analyysini nykytilasta ja miten kannattaa edetä.

Mikä kasvattaa asumisen hintaa?

1. Väestönkasvu on uudella tasolla, rakentaminen sakkaa

2010-luvulla monet kritisoivat Tampereen 3000 asukkaan väestönkasvuennustetta ylioptimistisena. Toissa vuonna meni rikki 6000 asukasta, viime vuonna 5000

Samalla kun muuttoliike räjähti, asuntojen tuotanto sakkasi 👇

Väestönkasvu räjähti
Väestönkasvu räjähti
Ja rakentaminen sakkasi
Ja rakentaminen sakkasi

Jos tarjonta ei lisäänny samassa tahdissa kuin kysyntä, luvassa on hintojen nousua. Euroopan ja Yhdysvaltojen mittapuulla asuminen onneksi on edelleen verrattain järkevän hintaista.

(Asumiseen liittyviä lukuja löydät vallan mainiosta Tampereen asumisen ja rakentamisen tietoikkunasta)

2. Uuden rakentaminen on n. 20% kalliimpaa kuin 5 vuotta sitten.

Tamperelainen rakennusliikkeen johtaja ennusti, että uudet kerrostaloasunnot tulevat olemaan 20 - 30% kalliimpia muutaman vuoden kuluttua.

Ennuste saattaa olla liioiteltu (rakennusliikkeiden intensiivi on saada nykyiset asunnot myytyä), mutta nousupainetta varmasti on. Ukrainan sodan myötä alkanut hintojen nousu iski erityisesti rakentamiseen. Tulevaisuudessa Ukrainan jälleenrakentaminen nostaa myös rakentamisen hintaa.

Rakennuskustannukset pomppasivat, mutta ovat onneksi tasaantuneet. Miten käy kun Ukrainan jälleenrakennus alkaa?
Rakennuskustannukset pomppasivat, mutta ovat onneksi tasaantuneet. Miten käy kun Ukrainan jälleenrakennus alkaa?

3. Poliitikot vaativat kalliita ratkaisuja

Poliitikkomme ovat vaatineet kalliita ratkaisuja. Hakametsässä pysäköinti siirrettiin edullisesta pysäköintitalosta kalliin pihakannen alle. Pihakannen alla yhden parkkiruudun rakentamiskustannus on 60 000 €.

Eri pysäköintiratkaisujen rakennushintoja (Rakli). Näihin hintoihin voi lisätä 20% rakennuskustannuksen nousun vuoksi
Eri pysäköintiratkaisujen rakennushintoja (Rakli). Näihin hintoihin voi lisätä 20% rakennuskustannuksen nousun vuoksi

Rakli on kartoittanut poliittisten määräysten kustannusvaikutuksia rakentamisessa. Sitä selaamalla silmiin pistää pari kuvaa, joista pystyy laskemaan esimerkiksi Hakametsän poliittisten muutosten hinnan. Lasketaan nämä 80 m2 kolmiolle:

  • Pysäköinti parkkitalossa (asiantuntijoiden haluama): 24000 €
  • Pysäköinti pihakannen alla (poliitikkojen valitsema): 48000 €

Näitä poskettoman kalliita parkkiruutuja ei saada myytyä mitenkään markkinahinnoilla, eli hinta valuu suurimmaksi osaksi talon asuntojen hintoihin. Ei taloyhtiön muiden asukkaiden tulisi kustantaa kenenkään toisen kulkuneuvovalintaa. Tästä lienen samaa mieltä kaikkien tolkullisten tamperelaisten kanssa. Harmi, että osa kaavoituksesta vastaavista "talouspoliitikoista" ei ole samaa mieltä.

Miksi ja miten parantaa asiaa

Asuntojen hintojen nousu on monisyinen ongelma, mutta yksi toimiva ratkaisu on ensinnäkin kaavoittaa riittävästi (lisääntynyt tarjonta laskee hintoja) ja toisekseen pitää huoli, että kaavoissa vaaditut ratkaisut eivät ole kalliita. Erittäin hyvä työkalu tähän on aiemmin linkattu Raklin kaavamääräysten kustannusvaikutukset -raportti

Raportissa on pisteytetty eri poliittisen sääntelyn aiheuttama kustannusvaikutus:

Loogisesti viistainta on aloittaa perkaaminen kalliimmasta päästä. Samalla täytyy pitää huoli, että asuinympäristön laatu ja liikkumisen vapaus ja vastuu toteutuu. Samalla täytyy pitää mielessä miten väestö muuttuu ja miten asumispreferenssit kehittyvät. Tämän ajatustyön pohjaksi sopii hyvin Tampereen kaupunkiseudun juuri julkaisema Väestö 2040 raportti.

Järki voittaa

Uskon että tulevaisuudessa Tampereella asuinpihat ovat betonikansien tai asfalttikenttien sijaan puutarhoja, ja autot pysäköidään halleihin lyhyen kävelymatkan päähän. Sen lisäksi, että tämä on taloudellisesti järkevä tapa järjestää henkilöautojen pysäköinti, se on myös viihtyisin tapa. Kunnallisvaaleissa nämäkin toki päätetään, ja toivon että sain avattua oman kantani asiaan. Kiitos kun luit!

Lauri Nevanperä
343

Olen ehdolla kunnallisvaaleissa Vihreiden ehdokkaana. Tutustu tai tue kampanjaa jos ajan sinulle tärkeitä asioita.

Tutustu vaaliteemoihiniAuta kampanjassa
Profiili RedditissäProfiili ThreadsissaProfiili BlueskyssäProfiili X:ssäProfiili InstagramissaProfiili FacebookissaProfiili YouTubessa
Vihreät logo
Saat tiedon uusista kirjoituksista

Lue toinenkin

Lue lyhyt

Katso kaikki lyhyet

Katso Youtubessa